Thursday, January 2, 2014

Network Topologies





ဒီတစ္ခါ LES:3 အေနနဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ Network Topologies ေတြအေၾကာင္း ေျပာခ်င္ပါတယ္။ Network Topologies ဆိုတာကေတာ့ ျမန္မာလို ေျပာမယ္ဆိုရင္ နက္၀က္ Layout အထိုင္ ေပါ့ ။ ပုံမွန္အားျဖင့္ ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က Network တစ္ခု စဆင္မယ္ ဆိုရင္ ဘယ္လို ပုံစံနဲ႔ ဆင္မလဲ ဆိုတာကို စၿပီး စဥ္းစားရမယ္ေပါ့ဗ်ာ ။ အဲလို စဥ္းစားခန္းေတြ အတြက္က အေျခခံ Basic ကို သိ့ထားမွ ၊ Theory ေတြကို သိ့ထားမွသာလွ်င္ အဆင္ေျပႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Network Topologies ေတြ အေၾကာင္း ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္ဗ်ာ။ပထမဦးဆုံး ေျပာဦးမယ္ေနာ္။ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္လဲ ေလ့လာေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္တဲ့ အတြက္ အမွားေလးေတြ ပါခဲ့ရင္နားလည္ေပးၾကပါ။

Network Topologies
(1) Bus Topology
(2) Ring Topology
(3) Star Topology
(4) Mesh Topology


(1) Bus Topolog




ကၽြန္ေတာ္တို႔ Network အစ Bus ကလို႔ ဆိုရိုးရိွပါတယ္။ ဒီ Topology (ေထာ္ေပၚေလာ္ဂ်ီ) က နက္၀က္ရဲ႕ ပထမဦးဆုံး နည္းပညာပါ။ သူက ဘယ္လို မ်ိဳးလဲ ဆိုေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာေတြကို Cable တစ္ေခ်ာင္းထဲေပၚမွာပဲ Series ခ်ိတ္ဆက္ထားျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ပုံနဲ႔လဲ ျပေပးပါ့မယ္။ Cable ႀကိဳး တစ္ေခ်ာင္းထဲေပၚမွာပဲ ကြန္ပ်ဴတာေတြကို အတန္းလိုက္ ခ်ိတ္ဆက္ထားၿပီး ႀကိဳးရဲ႕ ထိပ္ႏွစ္ဘက္မွာ Terminator လို႔ေခၚတဲ့ 50 Ohm resistor ေတြတပ္ဆင္ထားရပါတယ္။ သူ႔ကို သုံးတဲ့ Cable အမ်ိဳးအစားကေတာ့ Coaxial Cable ႀကိဳးပါ။ လြယ္လြယ္ေျပာရရင္ ဒီေန႔ အသုံးျပဳေနတဲ့ TV, စေလာင္းႀကိဳးေပါ့ဗ်ာ။ ႀကိဳးတစ္ေလွ်ာက္မွာေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာေတြက လိုတဲ့ ေနရာကေန T-Connector နဲ႔ BNC-Connector တို႔ကို အသုံးျပဳၿပီး ခ်ိတ္ဆက္ရပါတယ္။ ႀကိဳးရဲ႕ ထိပ္ႏွစ္ဘက္မွာေတာ့ အေပၚက ေျပာသလို Terminator ေတြ ပိတ္ထားပါတယ္။ တစ္ကယ္လို႔ Terminiator ေတြ မပိတ္ခဲ့ရင္ ဘယ္လို ျဖစ္မလဲ ။ Computer တစ္လုံးက ပို႔လုိက္တဲ့ Data က Cable ႀကိဳးေပၚမွာ တစ္ရပ္ဆက္ သြားေနေတာ့မွာေပါ့။ အဲဒါဆိုရင္ ေနာက္ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက ဘယ္လို Data ပို႔မလဲ ။ အဲဒါေၾကာင့္ terminator ပိတ္ရတာပါ ။ တစ္ကယ္ေတာ့ ဒီ Topology က ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ အသုံးမျပဳေတာ့ ပါဘူး။ သူ႔ရဲ႕ အလုပ္လုပ္ပုံကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ နားလည္လြယ္ေအာင္ ေျပာရရင္ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက Data ပို႔လိုက္မယ္ဆိုရင္ တစ္ျခား ကြန္ပ်ဴတာ ေတြက ကိုယ့္စီေရာက္လာတဲ့ Signal ကို မိမိႏွင့္ ဆိုင္မဆိုင္ ေစာင့္ၾကည့္ရုံ သက္သက္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ Cable  ႀကိဳးေပၚမွာ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက data ပို႔ထားတယ္ ဆိုရင္ အဲဒီ Signal တစ္ခု ရိွေနသမွ် ကာလပတ္လုံး  တစ္ျခား ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက data ပို႔လို႔ မရႏိုင္ေတာ့ပါဘူး ။ အဲဒီ ျဖစ္စဥ္ကိုေတာ့ Signal Bounce ျဖစ္တယ္လို႔ ေခၚပါတယ္။Access Method အေနနဲ႔ကေတာ့ CSMA/CD လို႔ေခၚတဲ့ (Carrier Sense Multiple Access / Collision Detection) ကိုအသုံးျပဳပါတယ္။ အဲဒီအေၾကာင္းကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ သက္သက္ေရးေပးပါ့မယ္။ ေနာက္တစ္ခု BUS Network ေတြရဲ႕ အားနည္းခ်က္က ကြန္ပ်ဴတာေတြ ထပ္တိုးၿပီးတပ္ဆင္ တာနဲ႔အမွ် Network ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈ အျမန္ႏႈန္း က်ဆင္းလာပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲ ဆိုေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာအားလုံးက ဒီ Bus တစ္ခုတည္းကိုပဲ မွ်ေ၀သုံးစြဲေနရတဲ့ အတြက္ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံး data ပို႔ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ တစ္ျခား ကြန္ပ်ဴတာ ေတြက ေစာင့္ေနရပါတယ္။ အဲဒီလို ကြန္ပ်ဴတာေတြ မ်ားလာတာနဲ႔ အမွ် မိမိအလွည့္က်ဖို႔ ေစာင့္ရတဲ့ အခ်ိန္ကလည္း ပိုၾကာလာပါတယ္ ။ ဒါေပမဲ့ အသုံးျပဳတဲ့ User ကေတာ့ Netwrok ႀကီး ေႏွးေနတယ္လုိ႔႔ပဲ ခံစားရမွာေပါ့ဗ်ာ။ ေနာက္တစ္ခုက Troubleshoot လုပ္ရတာ အရမ္းခက္ခဲပါတယ္။ေနာက္တစ္ခုက Network ႀကိဳးရဲ႕ တစ္ေနရာမွာ အားနည္းခ်က္ျဖစ္ေနၿပီ ဆိုတာနဲ႔ Network ႀကီးတစ္ခုုလုံး Down သြားပါတယ္။ အဲဒီလို အားနည္းခ်က္ေတြ မ်ားတဲ့ အတြက္ ကုန္က်စရိတ္ကလည္း သက္သာပါတယ္ ။Speed အေနနဲ႔ 10Mbps မွာပဲ က်ဆုံးသြားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေသခ်ာတာကေတာ့ ဒီေန႔ ခတ္မွာ အသုံးမျပဳေတာ့ပါဘူး  ။ ျမင္လည္း ျမင္ေတြ႔ရဖို႔ ခဲယဥ္းပါ တယ္။ အဲေလာက္ဆိုရင္ေတာ့ BUS Topology ကို နားလည္ ေလာက္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ 





(2) Ring Topology



Ring Topology ဆိုတာေတာ့ ပုံမွာ ျမင္ေတြ႔ရတဲ့ အတိုင္း ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက သူ႔ရဲ႕ ေဘးႏွစ္ဖက္မွာ ရိွေနတဲ့ အနီးဆုံး ကြန္ပ်ဴတာ ႏွစ္လုံးကို Cable ႀကိဳးနဲ ခ်ိတ္ဆက္သြယ္တန္းၿပီး Network ႀကီး တစ္ခုလုံးကို စက္၀ိုင္းပုံႀကီး ျဖစ္ေအာင္ ခ်ိတ္ဆက္ထားတာပါ။ တစ္ကယ့္ လက္ေတြ႔မွာေတာ့ ပုံထဲကလို စက္၀ိုင္းပုံႀကီး မဟုတ္ဘူးေနာ္ ။ Ring မွာေတာ့ Bus မွာလို အစနဲ႔ အဆုံး မရိွတာကို ခင္ဗ်ားတို႔ သတိထားမိမွာပါ။ Cable က Twisted Pair (သို႔) Fiber Cable နဲ႔အသုံးျပဳပါတယ္။ သူက ေတာ့ ရွင္းပါတယ္ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက data ပို႔လိုက္တဲ့ အခါ အဲဒီ data packet ႀကီးက စက္၀ိုင္းပတ္လမ္း တစ္ေလွ်ာက္မွာ နာရီလက္တံအတိုင္း လားရာတစ္ဖက္တည္းကိုပဲ သြားေနပါတယ္။ အဲဒါကိုမွ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးစီက မိမိႏွင့္ ဆိုင္တဲ့ data (သို႔) မိမိ လိပ္စာ တပ္ထားတဲ့ data ကိုပဲ လက္ခံ ရယူၿပီး ကိုယ္ႏွင့္ မဆိုင္တာကို ျပန္ၿပီး Forward လုပ္ေပးပါတယ္။ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက ပို႔လိုက္တဲ့ data (busy token) က မူလ ေပးပို႔တဲ့ ကြန္ပ်ဴတာဆီ ျပန္ေရာက္တဲ့ အခါမွသာ အဆုံးသက္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲ ဆိုေတာ့ Ring Topology မွာ အဆုံးအစ မရိွတဲ့ အတြက္ပါ။ ေနာက္တစ္ခုက Ring Topology မွာ data ပို႔လႊတ္ျခင္းကို ကြန္ပ်ဴတာ အားလုံး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဘာလို႔လဲ ဆိုေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက ပို႔လိုက္တဲ့ data ကို တစ္ျခား ကြန္ပ်ဴတာက ကိုယ္နဲ႔ မဆိုင္ရင္ ျပန္ၿပီး Forword လုပ္ေပးရပါတယ္။ အဲဒီ အခ်က္ကေတာ့ Bus Topology နဲ႔ မတူညီတဲ့ အခ်က္တစ္ခုေပါ့။  Ring Topology မွာ MAU (Media Access Unit ) Device ကို အသုံးျပဳပါတယ္။ ပုံအရသာ စက္၀ိုင္းပုံႀကီးေနာ္ တစ္ကယ့္လက္ေတြ႔မွာ အဲလို ခ်ိတ္ဖို႔ ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးေလ ။ အလယ္မွာ MAU လို႔ ေခၚတဲ့ device တစ္ခု ခံၿပီး အသုံးျပဳရတာေပါ့ ။ အဲဒီ device ထဲမွာမွ Data သြားတဲ့ အခါ အေပၚက ေျပာသလို စက္၀ိုင္းပုံသ႑န္ ျဖစ္ေအာင္ တည္ေဆာက္ထားတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ သူက Token Passing Method ကို အသုံးျပဳပါတယ္။ Token Passing ဆိုတာ အေပၚမွာ ေျပာသလိုပဲ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက data ပို႔ေနတဲ့ အခါ တစ္ျခား ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံးက ပို႔ခ်င္ရင္ Token Free ျဖစ္တဲ့ အထိ ေစာင့္ရပါတယ္။ Token Free ျဖစ္ၿပီဆိုမွ ပို႔လို႔ ရတာေပါ့။ သူ႕ရဲ႕ အဓိက အားနည္းခ်က္ကေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာ တစ္လုံး ပ်က္ၿပီဆိုရင္ Network တစ္ခုလုံး သုံးလို႔ မရေတာ့ပါဘူး။ သူလည္းပဲ Speed 10 Mbps , 20 Mbps ေလာက္မွာပဲ က်ဆုံး သြားပါတယ္။ ဒီေန႔ ေခတ္မွာအသုံးမျပဳေတာ့ ပါဘူး။ သူ႔ရဲ႕ အားသာခ်က္ကိုေတာ့ Star Topology မွာ အသုံးျပဳတဲ့ Swith က ယူသုံးထားတယ္လို႔ ေျပာလို႔ ရတယ္ဗ်။ အဲေလာက္ဆိုရင္ Ring Topology အေၾကာင္းကို နားလည္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ 



ကဲ ဒီေန႔ေတာ့ ဒီေလာက္နဲ႔ ေက်နပ္ၾကပါဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေလးေတြကိုလည္းနားလည္ေပးၾ ကပါ။ ထပ္ၿပီး ႀကိဳးစားပါဦးမယ္ ….။ က်န္တဲ့ Topology ေတြကိုထပ္တင္ေပးပါ့ မယ္ေနာ္။


No comments:

Post a Comment